FRÅN MOPPE TILL SKITRAKA.
När jag var femton och ett halvt år var det
inte roligt att åka moppe längre. Jag köpte en Husqvarna Silverpil, en s.k.
skitraka. Det var exportmodellen med 175 kubiks motor och insvängd bensintank.
Jag putsade och fejade i ett halvår. Under tiden pluggade jag teori.
Framkörningen tänkte jag göra direkt, utan att ta körlektioner. Jag hade ju en
viss vana från min tid som blöjknutte.
Jag
läste teorin på Windahls bilskola. I teoriboken fanns det en bild från olyckan
mellan tåget och grusbilen som jag berättat om tidigare. Gissa vem som syntes
på bilden. Rätt gissat, Mojje i egen hög person.
Tiden
sniglade sig fram. Äntligen var det dags för framkörning. Jag skulle använda
min egen motorcykel. Jag ledde den hemifrån till Ånäsgatan på väster där
framkörningen skulle börja. Teorin gick perfekt. Körningen gick sämre. Tänk vad
ett halvårs frånvaro från moppeåkandet kan betyda.
Jag
hade beställt framkörning på min födelsedag. Jag är född i mitten på december
så det var ju inte den bästa tid att köra fram på motorcykel. Till råga på allt
snöade det ganska ymnigt. Min körlärare undrade om jag inte skulle skjuta upp
framkörningen till en annan dag. Sugen på körkortet och envis som jag var ville
jag klara av det direkt.
Besiktningsmannen
talade om vilken väg jag skulle köra, sedan satte han sig bredvid min körlärare
i följebilen. Ska jag vara ärlig hade det varit bättre att köra upp en annan
dag, och det, det fick jag göra. Det var inte det lättaste att köra i snömoset.
Jag fick två motorstopp, dessutom körde jag fel för jag hade glömt vilken väg
jag skulle köra. Det var bara att tacka för kaffet, och försöka en annan gång.
FÖRSTA TUREN MED FÄRSKT KÖRKORT.
Efter att jag fått en ny tid några veckor
senare, klarade jag uppkörningen galant. Snön hade smält och en blek vintersol
tittade fram bakom lätta skyar. Glad i hågen ledde jag motorcykeln hem. Visst
var jag sugen på att hoppa på och göra en rivstart, men det hade betraktats som
olovlig körning. Man fick nämligen inte körkortet på en gång. Det skickades
inte in för tillverkning förrän man klarat uppkörningen, sen fick jag vänta ca två
veckor innan jag hade det i min hand.
Den
magiska dagen tog jag mammas cykel och trampade iväg till Våghustorget där
bilskolan låg. Det var en lika fin dag som den dag jag körde upp, kanske bara
en aning kyligare.
Jag
hade inte tänkt att jag skulle åka nån långtur, men för säkerhets skull klädde
jag mig väl. Jag hade kortskaftade läderstövlar med raggsockar i, långkalsonger
under jeansen och en tjock tröja under skinnpajen. Avslutningsvis hade jag
kraghandskar och en vit hjälm som såg ut som en halv vattenmelon som spändes
fast under hakan med en läderrem. Jag höll på att glömma att jag hade ett par
såna där häftiga motorcykelglasögon också.
Det
var trots kylan väldigt roligt att susa fram. Jag fick upp knarren i åttiofem
kilometer. Hur det nu var så hamnade jag i Karlskoga. Jag fikade på konditori
Continental som låg på torget. Det värmde gott med rykande varm choklad och
ostfralla. Sen slank jag in på Kungsbion för att magasinera lite extra värme
inför hemfärden.
När
jag kom ut från biografen höll jag på att trilla baklänges. Det hade kommit en
decimeter blötsnö, och det snöade fortfarande. Det var bara att hoppa upp och
kicka igång. Ååh vad jag önskade att jag hade en snöskrapa och ingen skitraka
att åka på.
För
att över huvud taget kunna hålla balansen var jag tvungen att använda fötterna
som stödhjul. Jag slirade bara omkull en gång, farten var låg och jag landade
mjukt i snön. Blötsnön sprutade upp på jeansen när jag plogade mig fram. Jag
blev blöt ända upp på låren, och snart frös blötsnön till ett ispansar. Jag såg
ut som en ishockey-målvakt i mina stora benskydd. Benen domnade bort av kylan.
När
jag passerat Kilsbergen och var halvvägs hemma, slutade det att snöa och på
slätten var det barmark. Nu skulle jag äntligen kunna sätta upp fötterna på
fotpinnarna. Det gick inte, jag trodde att jag förfrusit benen. Det kändes som
om jag var stelopererad. Nu var det inte fullt så illa, visserligen var jag
genomkall om benen.
Byxorna
hade ett så tjockt ispansar att jag inte kunde böja på benen. Jag fick fortsätta
med fötterna i backen. Hade sulan slitits ut helt hade jag nog inte märkt om
jag fortsatt på fotsulorna, jag hade nämligen ingen känsel kvar i fötterna.
När
jag sent omsider kommit in i värmen och lyckats trassla av mig stövlarna och
byxorna kunde jag ställa alltihop i badkaret. Du läste rätt, byxorna stod,
precis som om jag fortfarande hade dom på mig. Dom stod stadigt för byxorna var
som hopsvetsade med stövlarna.
Man
har ju hört talas om kvinnan utan underkropp. Här stod mannen utan överkropp.
Efter
den resan förstod jag varför man helst skall åka motorcykel på sommaren.
![]() |
Stilstudie av mej och brorsans blivande fru Inger. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar