fredag 5 januari 2024

GLAPPKÄFTEN!!!

 


GLAPPKÄFTEN!!!

 

         I går, den 4 januari 2024, blev jag uppringd från ett för mig okänt nummer: 076 23 24 918.

När jag inte känner igen ett nummer brukar jag bara svara hallå.

Det var en kvinna som frågade:

—Är det Morgan Deile?

Jag svarar aldrig ja på en sån fråga eftersom jag vet att dom kan spela in samtalet och kan klippa in mitt ja i ett annat sammanhang och sedan påstå att jag har godkänt ett köp. Så jag kontrade:

—Vem är det som frågar?

Hon uppgav ett vanligt namn som jag inte lade på minnet. Eftersom jag har en del hörselproblem och att hon pratade väldigt fort, ja hon hämtade knappt andan mellan fraserna. Hon var verkligen välsmord i gångjärnen i käften. Hon nämnde att hon ringde från, och så sa hon något som jag inte uppfattade.

Jag försökte att vara artig och sa:

—Ursäkta, jag hörde inte, varifrån ringer du?

Hon upprepade namnet på ”företaget”.

Det var något som jag aldrig har hört tals om förut. Och jag lade heller inte namnet på minnet.

—Vad är det du vill att jag ska köpa eller prenumerera på?

—Nej, jag är inte ute för att sälja något till dig, Jag vill bara hjälpa dig med din ekonomi.

Hon sa att jag hade ett konto som höll på att lana ut och att jag hade investerat 800 kronor i Bitcoin för 7 år sedan och att min investering hade vuxit till 800.000 kronor. Nu var kontot på väg att avslutas på grund av att jag inte hade loggat in och varit aktiv. När kontot upphör så försvinner även dina intjänade pengar. Så nu vill vi här på (företagets namn) hjälpa dig att rädda kvar ditt kapital.

—Jaha, så nu vill du att jag ska ge dig tillgång till mina konton så att du kan rensa dom på MINA pengar.

—Nej nej, Jag förstår att du blir misstänksam eftersom det talas så mycket om bedrägerier. Vi är bara ute för att hjälpa människor som annars kan mista sina pengar därför att deras Bitcoin-konton är på väg att avslutas. Så om du ger mig ditt lösenord så kan vi rädda dina pengar, det är ju ändå 800.000 kronor.

—Jag har inte, varken köpt nån kryptovaluta eller öppnat något konto.

—2016 öppnade du ett konto med din mailadress… xxxx…osv.

Jag bekräftade att det var min mailadress men att jag aldrig hade några andra konton än dom som jag har koll på.

—Det finns i alla fall ett konto som är registrerat i ditt namn och med din adress.

—Du, jag har inget Bitcoin-konto och har därför inget lösenord och jag har aldrig köpt någon kryptovaluta!

—Eftersom du inte har varit inne på kontot på länge så har du kanske glömt ditt lösenord och att du har ett konto.

Nu blev hon mer och mer ivrig och sa att hon bara var ute för att hjälpa mig rädda mina tillgångar.

—Vill du verkligen att dina tillgångar går upp i rök?

—Nej, det vill jag naturligtvis inte. sa jag, samtidigt som jag tänkte, LÄGG AV TJATMOSTER.

—Dåså, ge mig lösenordet, och är det så att du har glömt det så ska jag hjälpa dig att återställa det, så ska jag rädda dina pengar, jag ser här att kontot avslutas om 3 timmar så nu börjar det bli bråttom.

—Eftersom jag har hörselproblem så har jag inte kunnat hänga med på alla svängningar. Du har ju min mailadress så då kan du skicka ett mail så kan jag snabbt gå igenom allt. Sen kan du ringa åter om 2 timmar så hinner vi avsluta innan tiden är ute.

Hon lovade att hon skulle skicka en sammanställning och att hon skulle ringa upp igen om 2 timmar.

 

Naturligtvis trodde jag inte ett dyft på vad hon hade påstått. Även om jag nyss har fyllt 78 bast så har jag fortfarande alla korvarna i grytan.

Fortfarande så har jag inte fått något mail och hon har heller inte ringt åter.

 

SÅ MEJ LURAR MAN INTE, JÄVLA BITCH-COIN!

 

Jag har i efterhand googlat på numret och sett att det inte har någon abonnent registrerad. Däremot har det en hel del varningar för bedrägeri på sej.

SÅ SE UPP MED VEM SOM RIGER TILL DEJ!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar