måndag 15 januari 2024

ETT NYTT FALL, FRAMÅT ELLER BAKÅT.

 

ETT NYTT FALL, FRAMÅT ELLER BAKÅT.


         Den 9:e januari 2024 lade jag ut en annons på Marketplace där vi hade två klädda stolar i rokokostil. Två fina ganska väl bevarade stolar i rokokostil. Jag hann inte mer än publicera annonsen innan jag fick hugg.

Det här var ju smidigt, tänkte jag. Först såg ju allt väldigt seriöst ut men efter det att vi konverserat en stund började jag fundera om det är så här det funkar? Att han anlitade transportföretaget UPS som skulle hämtade stolarna. Om han bodde på annan ort var ju upp till honom. Men när han påstod att UPS skulle överlämna ett kuvert med kontanter började jag dra öronen åt mej. Varför i hundan ska man skicka kontanter i ett kuvert när det är så enkelt att swisha? Och hur i hundan har han lyckats överlämna kuvertet till UPS när han bor så långt bort så att han inte kan hämta stolarna själv?

Sen nämnde han att han skulle stå för transportkostnaderna.

Det är ju en självklarhet.

Men i samma ögonblick skrev han att det tillkommer en försäkringsavgift för kuvertet som HAN skulle skicka och som JAG måste betala.

Jag svarade:

Jag förstår inte, försäkring för kuvert? Det är ju dina pengar tills jag har fått dem.

Claude svarade:

Ja det finns försäkringskostnader för kuvertet, jag förklarar för dig när du får mailet från tjänsten kommer de att be dig betala försäkringskostnaderna, det är bra att ha betalat dessa kostnader att de slutför transaktionen och registrerat dina uppgifter i deras data, Men framför allt oroa dig inte eftersom försäkringskostnaderna som tjänsten ber dig att betala för att kunna slutföra transaktionen och skicka brevbäraren hem till dig, jag kommer att göra detta tillägg till den initiala summan som du kommer att få i kuvertet som brevbäraren ger dig så fort han kommer hem till dig, du kommer ha dina pengar kontant så fort han kommer du behöver verkligen inte oroa dig för det för du förlorar inte en enda cent förstår du nu ??

Oroa dig inte eftersom försäkringskostnaderna som du ska betala för försäkringskostnaderna kommer att återbetalas eftersom jag redan har gjort tillägget till dig för att inte straffa transaktionen vilket innebär att du inte kommer att förlora något på ditt kuvert, don oroa dig inte, du kommer att ha dina pengar i kontanter hemma vid överenskommen tid.

Min fundering till detta:

Varför ska JAG betala för ”försäkringen” och få tillbaka pengarna i samma ögonblick som UPS knackar på dörren? Om kuvertet med kontanter måste försäkras så är det upp till honom eftersom det är han som är avsändaren!

I det här läget ringde jag till UPS kundtjänst och frågade om dom hade krav på nån försäkring vid hämtning och överlämning.

Nån försäkringsavgift är inget som UPS kräver. Dessutom hanterar dom inte kontanter.

Då googlade jag på hans namn för att få lite mer fakta om honom och var han bodde. Det fanns ingen i Sverige med detta namn. Däremot kom det upp att det fanns en tysk skådespelare som levde mellan 1913 – 1966.

Claude Xxxxxxx hade skapat en profil på Marketplace. Är man inne på Marketplace så har man även en profil på Facebook. När jag klickade på hans profil så visade det sej att ”han” bodde i Frankrike.

Om man bor i Frankrike och skriver så pass bra svenska så är jag ganska säker på att det är nån här i Sverige som har kapat Claudes profil och använder den till att lura och bedra godtrogna människor.

Av den anledningen nämner jag inte hans efternamn så att den riktiga Claude inte ska bli uthängd.

Däremot ska jag överlämna allt till polisen eftersom UPS sa att det är precis så här det är när människor blir lurade. Dom vore väldigt tacksamma om jag ville göra en polisanmälan.

Vilket jag ska göra. Dessutom lägger jag ut detta på Facebook för att varna andra för bedragare av denna kaliber.

Här nedan kan du följa hela konversationen mellan mej och bedragaren på Marketplace.


Claude · 2 st klädda stolar.

Claude Xxxxxxx har skapat den här gruppen

Du har inte kontakt med 1 medlem

Claude

Finns varan fortfarande tillgänglig? jag är intresserad

Jag svarade:

Jodå, du har första tjing.

Claude

Ok, jag tar det, jag skickar en UPS-brevbärare till ditt hem för att ge dig dina pengar kontant och hämta varan, är det okej med dig?

Jag svarade:

Visst, när? I dag efter 17.00 är jag inte hemma.

Claude

Okej så vilken tid är du ledig idag?

Jag svarade:

Nu och fram till 17.00

Claude

ok jag ska förklara för dig, en UPS-agent kommer hem till dig för att ge dig ett kuvert som innehåller dina pengar, och när du har verifierat dina pengar ger du honom varan så att han kan skicka den till mitt hem

Jag svarade:

Meddela när du har varit i kontakt med UPS och vilken tid de beräknar att vara här så jag vet.

Claude

idag på eftermiddagen, kl. 15.00 passar det dig

Jag svarade:

Blir bra. 

Claude

Ok det fungerar att skicka Jag förväntar mig din Namn : Förnamn : Postort: Postnummer : Artikelbelopp: E-postadress :

Jag svarade:

Morgan Deile Axvägen 25E 691 48 Karlskoga.

deile.morgan@gmail.com

Pris 600: -

Claude

OK fraktkostnaderna är mitt ansvar men det finns försäkringskostnader för kuvertet som du måste betala men på denna punkt, oroa dig inte, jag lägger till detta till det ursprungliga beloppet Ok?

Claude

?

Claude

kommer du att vara tillgänglig

Claude

Jag skickar dina kontaktuppgifter till tjänsten för att organisera upphämtningen

Jag svarade:

Jag förstår inte, försäkring för kuvert? Det är ju dina pengar tills jag har fått dem.

Claude

Ja det finns försäkringskostnader för kuvertet, jag förklarar för dig när du får mailet från tjänsten kommer de att be dig betala försäkringskostnaderna, det är bra att ha betalat dessa kostnader att de slutför transaktionen och registrerat dina uppgifter i deras data, Men framför allt oroa dig inte eftersom försäkringskostnaderna som tjänsten ber dig att betala för att kunna slutföra transaktionen och skicka brevbäraren hem till dig, jag kommer att göra detta tillägg till den initiala summan som du du kommer att få i kuvertet som brevbäraren ger dig så fort han kommer hem till dig, du kommer ha dina pengar kontant så fort han kommer du behöver verkligen inte oroa dig för det för du förlorar inte en enda cent förstår du nu ??

Claude

oroa dig inte eftersom försäkringskostnaderna som du ska betala för försäkringskostnaderna kommer att återbetalas eftersom jag redan har gjort tillägget till dig för att inte straffa transaktionen vilket innebär att du inte kommer att förlora något på ditt kuvert, don oroa dig inte, du kommer att ha dina pengar i kontanter hemma vid överenskommen tid

Jag svarade:

Jag har kontaktat UPS via telefonen och dom säger att det inte förkommer någon försäkringsavgift vid hämtning och betalning via dom. Så vi drar oss ur detta. Har annan köpare.

Claude

Jag vet inte var du får sådan information ifrån, men efter att ha lämnat dina kontaktuppgifter till tjänsten kommer du att få ett e-postmeddelande direkt från UPS-tjänsten för bekräftelse på insamlingen och överföringen av pengar som jag är van vid att använda dem, se informationen som kommer från tjänsten, inte dig själv

Claude

Jag garanterar dig att du kommer att få dina pengar enligt överenskommelse, jag har använt denna tjänst i 4 år och allt är väldigt bra, du är en bra person, vänligen lita på mig, om jag är en person ärlig

Claude

Här lade ”Claude” upp en bild på en man som stod med ett litet barn på armen.

Claude

Jag svär på mina barns huvuden att du kommer att få dina pengar enligt överenskommelse, jag är verkligen intresserad av arctile

Jag svarade:

Enligt UPS så förekommer det INGEN försäkring.

(Här avslutade jag konversationen.)

Claude

du kommer att få informationen från din e-postadress du kommer inte att se den själv

Claude

Som överenskommet har jag precis skickat din information till Tjänsten och de har precis utfört uppdraget hemma hos dig. Så vänligen kontrollera din brevlåda och spam eller skräppost till din e-postadress eftersom UPS-tjänsten låter mig veta att de kommer att skicka ett meddelande till dig för instruktioner att följa, har de gjort det?

Claude

?

Claude

SÀ...??

Efter en stund fick jag ett mail med denna text som jag naturligtvis ignorerade.

SERVICE EXPRESSE UPS ®

Hej: Morgan Deile , du har ett POST-REGISTRERAT mandat med en summa av 1031.64 KR .

LEVERANSDATUM /09/01/2024 registrerar vi ett brev på 1031.64 KR utfärdat av hustrun. Claude.

UPS kommer att köpa försäkring för mottagarens räkning för att täcka det faktiska monetära värdet av den fysiska förlusten eller skadan på försändelsen. UPS-försäkringen uppfyller också de allmänna kraven för förlust av eller skada på varor under transport. Det här e-postmeddelandet kommer att skickas till dig så snart du har Adresse :Humoreskgatan 8, 422 42 Hisings Backa, Suède

betalade försäkringskostnaderna. Observera: du måste skicka oss via vår adress genom att kontakta e-postadressen : Klicka för att skicka betalningskoder

Köp en påfyllningskod (01)PCS faktureringskod på 431.64KR för betalning av postförsäkringsavgifter. När du har tagit emot och godkänt faktureringskoden efter bekräftelsen skickas din e-post till dig omedelbart. Du kommer att få det via e-post (högst 24 timmar) från dagen för mottagandet av PCS-laddningskoden.

Artikelpris 600 KR

Försäkringskostnader 431.64 KR

Sammanlagda 1031.64 KR

Hänvisning till transaktionen 01088027GX538580D

Köp en 01 PCS -påfyllning från 431.64KR Skicka oss laddningskoden för att betala för postförsäkring:

I enlighet med mandat och lagstiftning kräver vi att 1 PCS -påfylln 431.64KR betalar fraktkostnaderna så snart som möjligt före leverans. Gå till dessa butiker och köp 1avgift för 431.64KR vardera och skicka sedan koden till UPS-tjänsten för att ta emot din post! Detta är försäljningsstället

Vi önskar dig ett varmt välkomnande, vi väntar på faktureringsadressen för PCS, för alla dina frågor, vänligen kontakta oss exklusivt via vår e-postadress: Klicka för att skicka betalningskoder

SERVICE UPS EXPRESS

SLUTRESULTATET FÖR MIN DEL VAR ATT:

THE CHARIS WERE NOT STOLEN.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar