fredag 19 januari 2024

NÄRA DÖDEN… IGEN!

 


NÄRA DÖDEN… IGEN!

         Man brukar säja: ”TREDJE GÅNGEN GILLT”. Men även denna gång klarade jag mej och min hustru oss med livet i behåll. Jag har varit utsatt för exakt samma situation två gånger tidigare på exakt samma plats. För Monica var det här första gången. De två tidigare händelserna var jag själv i bilen, dessa har jag berättat om tidigare.

         När min del av repetitionen på Sparbanksbörsen var slut startade vår resa, lång dags färds mot natt. Det var klart väder och minus 17 grader. Lite spårigt och halt var det på väg 204 så vi tog det ganska lugnt. Likadant var det på motorvägen på E18. Jag höll endast 80 km/tim. Det var inte jättemycket trafik, men vi blev ideligen omkörd av dom som skulle åt samma håll. Jag uppskattade att flera körde betydligt över de 110 som var tillåtet, trotts rådande förhållanden.

Vid Lekhyttan där motorvägen övergår till att vara 2+1-väg blev vi omkörda av en Volvocombi precis där vägen blir enfilig. Trots att det finns tydlig information om detta 400 meter innan och även 100 meter före där vägen ÄR enfilig. Han… Ja att det var en han är jag helt hundra på, för jag tror att ingen hon skulle göra något så dumdristigt som att knö sej förbi där man måste vara ända uppe i snöplogvallen därför att det knappt fick rum ett skithuspapper mellan hans och våran bil.

KÖR GÄRNA ÅT HELVETE, MEN TA INTE MED DEJ NÅGON ANNAN!!!

         Jag antar att sådana här incidenter är väldigt vanligt förekommande eftersom jag varit utsatt för exakt likadana händelser två gånger tidigare på samma plats. Visserligen åker jag på den vägen ganska ofta när jag ska till Fjugesta. Men så finns det ju dom som pendlar dagligen, året runt.

MIN TEORI.

         Nu ska jag försöka berätta så målande jag kan så ni riktigt ser orsaken till att det blir så där:

Motorvägen mot Karlskoga är ju tvåfilig. Vid Lekhyttan är det en av och en påfart. Där övergår motorvägen också till att vara en 2+1-väg. Grejen är att vägen är tvåfilig ända fram till av och påfarten. Trots att det skyltas att vägen går ihop till en fil så ser det ut som att vägen fortfarande ÄR tvåfilig. Det är nämligen så att den vänstra filen inte leder över mot den högra som brukligt är när en 2+1-väg blir enfilig. Här är det tvärtom, istället så är det den högra som leds över mot mitträcket och fortsättningen av högerfilen övergår till att bli avfartsfilen. Vilket betyder, som jag är säker på, att dom som kommer i full rulle tror att det är VI som kör i den högra är dom som prejar undan dom som ”INTE GÖR NÅGOT FEL”.

         Jag förstår inte hur dom tänkte när dom konstruerade den trafikplatsen.

Mitt förslag kära Trafikverket är att man flyttar tillbaka motorvägen och börjar 2+1-vägen ungefär 400 meter tidigare och verkligen smalnar av med räcken till bara en fil innan den sedan övergår till en fil plus en avfart.

DEN LÖSNINGEN BJUDER JAG PÅ!

Morgan Deile.

Karlskoga.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar