måndag 15 januari 2024

ATT PARKERA ENKELT ÄR INTE LÄTT.

ATT PARKERA ENKELT ÄR INTE LÄTT.

 

         Måndagen den 15 januari 2024 var jag inne i Örebro hos PRO-Wästerringen i Mellringe för att underhålla ett gäng glada pensionärer. Jag startade hemifrån i god tid för att vara på plats i god tid eftersom jag inte visste hur det såg ut efter vägen och i Örebro. Jag hade läst och hört på nyheterna att alla bussförbindelser i och runt Örebro var inställda på grund av nattens snösmocka.

Jag skulle börja snacka kl. 15, därför startade i Karlskoga 13.10 för att hinna checka av lokalen och kolla av tekniken. Jag var framme några minuter i 14 så det var gott om tid. PRO-föreningen har en lokal under ICA-butiken i Mellringe med ingång på baksidan av butiken. Utanför butiken får man som kund parkera i max en timme så det är dumt att chansa eftersom parkeringsbolagen är på alerten för att göra business. Dom är ju affärsdrivande företag. Annars är ju, som man säjer, gratis gott.

Därför ställde jag mej på en avgiftsbelagd parkeringsplats på baksidan ganska nära ingången till källarplanet. Och då slapp jag ju pulsa i 2 decimeter snö om jag skulle ha gått runt byggnaden från kundparkeringen.

Många olika parkeringsbolag finns det och alla har olika appar. Jag har sju olika appar nedladdade i min mobil, bl.a. den som gäller där jag parkerade. Jag fick plats precis bredvid skylten där alla instruktioner med koder och annat stod. Så jag kunde sitta kvar i bilen medan jag loggade in på appen. Som rubrik stod det: PARKERA ENKELT MED MOBILEN. Ja kanske det, men att parkera bilen var bannemej inte det enklaste. Det var 2 decimeter snö även där eftersom snösvängen inte hade hunnit göra sitt jobb. Men med lite knixande och trixande så stod jag där. Men det var inte så enkelt som parkeringsbolaget ville påskina.

För det första så var det tydligen ett tag sedan jag nyttjade detta parkeringsbolag. För det andra så var jag tvungen att uppdatera appen. Då var jag också tvungen att ange mitt kortnummer varifrån stålarna skulle dras. Token gjorde som stollen sa. När jag knappade in mitt kortnummer fick jag svaret att det var fel kortnummer. Visserligen är jag lite skumögd och belysningen var inte så väldigt skarp, men ändå så pass att jag kunde se de små nuffrorna. Samma svar både en och två och tre gånger. Då kom jag på att jag fick ett nytt betalkort för en tid sedan och att det måste vara det som spökade. Så det var bara att avinstallera den appen och börja om från scratch. Hela proceduren tog drygt en halvtimme. Så inte håller jag med om att det är enkelt att parkera numera.

Tacka vetja hur det var på 60-talet när man kunde parkera för en 25 öring i halvtimmen.

Dagens vits:

Det var en snubbe som fick jobb med att gå runt och tömma stadens parkeringsautomaterna på mynt. Vid månadsslutet fick han ett kuvert av arbetsgivaren. Han öppnade det och sa snopet:

—Nämen… får man avlöning också???  

         Nåväl, trots allt hann jag komma i tid och möttes av många glada pensionärer och en del av dom kände jag igen sedan Korv-Mojje-tiden. Jag höll både låda på magen och låda med truten. Jag snackade i drygt en timme och sjöng några låtar i original och även med egenskriven text. Efter framträdandet var det gofika och lottdragning. Jag gjorde även reklam för kommande evenemang på Sparbanksbörsen. Bl.a. om vår kommande Jubileumsrevy 25 år som har premiär den 3:e februari.

Det finns fortfarande lite biljetter kvar, så gott folk och kära församling, passa på för snart är det lapp på luckan och röd lykta.

Innan uppbrottet var det många som kom fram till mej och berättade om hur bra allt var på min tid och om många glada stunder dom hade haft på Deiles.















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar