måndag 29 april 2013

BACK TO BUSINESS AGAIN?






  
BACK TO BUSINESS AGAIN?

I morse på förmiddagen var jag på USÖ för en kranskärlsröntgen och vid behov genomgå en ballongsprängning, en s.k. Hindenburg.
Om allt går som det ska så ses vi på ”Fejjan”.
I annat fall så ses vi så småningom i himlen eller i helvetet.
Men jag säjer som Arnold Schwarzenegger:
I'll be back!
Ont krut...
TJO.







PICABOOooo…
I'm back!

Jaha, nu var det gjort sa han som sket på sej.
Nu har jag varit med om en Hindenburg, ja en ballongsprängning alltså.
Det var tydligen värre än jag trodde, det var tvärstopp i vänster kransartär .
Med andra ord har jag haft en hjärtinfarkt, utan att jag har haft alltför stora besvär.
Grejen är den att hjärtat är så finurligt att det kan hitta backup och söka andra vägar att pumpa runt blodet i.
Det jag har märkt att jag kroknat rejält vid ansträngning, utan att ha speciellt ont.

Jag blev väldigt bra bemött av all personal jag kom i kontakt med och dom gjorde ett fantastiskt bra jobb.
Efter lugnande dropp i vänster armveck, som jag enligt min mening egentligen inte hade behövt haft eftersom jag hände mej trygg och lugn som en filbunke, fick jag kontrastvätska via höger pulsåder i handleden.
Jag kunde följa hela proceduren på en stor TV-skärm där jag såg hur kontrastvätskan pillrade fram i ådrorna som smältvatten i ett vårdike.
Men plötsligt var det tvärstopp, det var som om en bäver byggd en fördämning och inte den minsta lilla droppe tog sej förbi.
Läkaren förklarade hela tiden läget och vad som skulle göras, väldigt intressant och lärorikt.
Han förde in en slang med en ballong i änden med ett rostfritt nät omkring.
Han fick pressa på ganska rejält och attackerade stoppet flera gånger för att komma igenom innan nätet var på plats.
När det satt som det skulle blåste han upp ballongen så att nätet pressade ut kärlväggen.
Blodet började genast söka sej fram, det såg ut som ett floddelta.


Efter ingreppet fick jag ett tryckförband och en mitella för att ha armen i högläge.
Jag fick också ligga i fyra timmar på observation eftersom dom varit inne i pulsådern och att jag fått blodförtunnande medicin.
Kaffet ock mackan direkt efter ingreppet samt lunchen, paprikajärpar, sås, potatis, grönt och frukt smakade mumma.
TACK TACK!

Vid hemgången fick jag vissa förhållningsorder:

Armen i högläge första dagen, absolut inga tunga lyft och ansträngningar i tre dagar, så nu får jag sitta och kissa.
Eftersom vi håller på med renovering får min kära hustru dra hela lasset medan jag sitter i goa soffan och basar med en kopp kaffe i handen.
Men jag har lärt mej att hantera datorn med vänstern, det går sakta men säkert.

På bilden av hjärtat ser man var sprängningen är gjord.
Bra att få ordning på pumpen så jag slipper gå omkring som en Zombie i framtiden.
Tillhör gruppen "SEGA GUBBAR".


GÔTT GÔTT GÔTTIGÔTTGÔTT!!!
Mojje.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar