söndag 26 juni 2022

CORNELIS VREEISWIJK, POVEL RAMEL OCH MORGAN DEILE. VAD HAR DOM GEMENSAMT?





Cornelis Vreeiswijk, Povel Ramel och Morgan Deile. Vad har dom gemensamt?

 

Den 27 augusti 1959 befann sig den blivande artisten Cornelis Vreeiswijk tillsammans med sin flickvän Rigmor på Gröna Lund i Stockholm. Vreeswijk ville celebrera kvällen och spelade in en kärlekssång till Rigmor, i ett litet bås som på den tiden fanns på nöjesfältet och som fungerade som studio.

Skivan fick han omedelbart i sin hand och förärade Rigmor den, försedd med texten "till Rigmor". Låten är namnlös.

 

1965 – 1966 gjorde jag lumpen i flottan ombord på Jagaren Gästrikland. Vid ett tillfälle när vi låg vid kaj i närheten av Vasamuseet på Djurgården i Stockholm hade jag permission och lite pengar på fickan gick jag till Gröna Lund. Det var en småkulen vardagskväll och ganska lite folk på ”Grönan”. Jag var själv, åkte Bergodalbana, gick i Lustiga Huset, spanade på flickor och åt en korv. Jag satte mej i karikatyrtecknaren Al Bergströms bås och blev avporträtterad.

 Jag hade fortfarande några spänn kvar som brände i fickan. Det fanns ett bås där man kunde gå in i och få spela in sin egen grammofonskiva till en kostnad av 22 spänn, exakt den summan som jag hade kvar. Jädrars vad sugen jag blev, men vad skulle jag ”sjunga”? Eftersom jag var och ÄR ett stort fan av Povel Ramel och har en hel del av hans låtar i skallen fick det bli ett av hans egna potpurrier. ”MITT EGET LILLA SKRÄCKSLOTT”. Jag hade bara texten i skallen och inte på pränt. Trots det och utan komp gick inspelningen galant. Stolt, med skivan i hand, knallade jag ”hemåt” till skutan.

 

Sammanfattningsvis så har Cornelis och jag sjungit in vår första skiva på samma grammofonbolag. Cornelis skiva blev värderad på antikrundan till ett värde av 30.000:-.

Tyvärr så har min skiva försvunnit nån gång, kanske i en flytt. Eller så är det kanske nån som hört den och tänkt: Vad är det här för jädrans skit och kasserat den. Nåväl, den hade nog inte platsat på antikrundan i alla fall?!

Men minnet och texten har jag ändå i behåll i skallen.

Avslutningsvis vill jag hylla Povel och hans enorma skaparglädje med denna video.

”MITT EGET LILLA SKRÄCKSLOTT”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar