lördag 22 juli 2023

JORDGUBBSFROSSA, ELER…


JORDGUBBSFROSSA, ELER…



         En liter är en liter och 500 gram är 500 gram, eller..?

Jordgubbar är alltid gott och hör sommaren till. Och är det midsommar så måste man ha dessa röda läckerheter, oavsett vad de kostar. För det är ju faktiskt så att på midsommarafton stiger priset på gubbarna med 50 %.

Man vill ju ha lite barn och vänner omkring sej en sån dag/kväll när solen står som högst och aldrig tycks gå ner. En del av de vi hade bjudit in och som inte var upptagna på annat håll var en av våra döttrar med partner och två av Monicas väninnor, så totalt var vi sex personer.

Vi satt ute i trädgården och hade trevligt i det vackra vädret. Vi åt sill och färskpotatis med allt som hör till. Efter några timmar, när maten sjunkit ner, gick vi lös på och njöt av jordgubbarna.

Sen flöt eftermiddagen på och vi tog lite kaffe, pratade, skrattade och hade trevligt i största allmänhet.

 

         Nu till det här med det här med liter och vikt. Det är inte alls så LITE VIKTigt. Nä det betyder en hel del. För att vi verkligen skulle få njuta av sommarprimörerna köpte jag 3 liter till sex personer. Tjejen som sålde frågade om jag ville välja vilka litrar jag ville ha?

– Ta dom som DU vill ha. Sa jag och hoppades att hon skulle välja de finaste gubbarna.

Hon skrattade och sa:

– Då får du de här. Sa hon och tog några på måfå. Sen önskade hon trevlig midsommar.

– Det samma till dej! Önskade jag.

         Jordgubbarna låg i en ny typ av förpackning som var gjord av samma material som äggkartonger är gjorda av. dom hade inte samma design och mått som den gamla typen har, den var lite ”konformad” neråt, men det stod ca 500 gram på den så då är det säkert så.

         Men eftersom jag är nyfiken, vetgirig och en ekonomiskt sinnad person så tog jag fram den elektroniska hushållsvågen för att kolla. Hör häpna och se. ”Litern” innehöll bara 330 gram! Lite väl mycket cirka i mina ögon. Jag plockade på gubbar från en av de andra ”litrarna” för att komma upp så nära 500 gram som möjligt. När jag byggt på så mycket att den liknade en av Egyptens pyramider stannade vågen på 498 gram.

Jag ville också kolla om ”litern” verkligen innehöll en liter så jag tog en plastpåse, satte ner den i ”litern” och fyllde på med vatten till bredden, sen hällde jag tillbaka vattnet i en bringare med decilitergradering. Jag blev inte speciellt snopen när det visade sej att ”litern” bara innehöll 7,5 dl.

LITE VÄL MYCKET CIRKA I MINA ÖGON.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar