fredag 4 augusti 2023

PRISSTEGRING, FALL ELLER MÖRKLÄGGNING?!

 PRISSTEGRING, FALL ELLER MÖRKLÄGGNING?!

 

Ibland gäller det att tänka till rejält!

Jag hade varit till Biltema i Karlskoga och köpt ett par lampor till bilen, eftersom det är förbjudet att köra utan belysning, även dagtid. Är man dessutom lite exhibitionistisk vill man ju synas. Jag har nog en liten släng av nämnda åkomma eftersom jag gärna står på teaterscenen, spelar pajas och sjunger.

När belysningen var fixad skulle jag dra vidare och utföra några fler ärenden. Eftersom jag hade käkat en väääldigt lätt frukost kände jag ett liiitet sug i magen. Därför föll det sej ganska naturligt att jag svängde i på driven till Burger King som ligger väggivägg med Biltema. Jag tänkte ta något lite väldigt lätt. Friterade lökringar var något som lockade. Det fanns tre olika storlekar på portionerna, 4, 6 eller 8 st.

Lite snopen blev jag när jag såg priserna på menyerna:

4 lökringar 15 kr = 3,75/st.

6 lökringar 27 kr = 4,50/st.

8 lökringar 34 kr = 4,25/st.

Jag trodde inte mina ögon, jag gnuggade mina ögon och blinkade ett par gånger…

… Jodå… jag såg rätt.

Visserligen var jag inget mattesnille i skolan, men även jag såg att det var stor skillnad på styckepriset beroende på vilken portion man väljer. Jag vill inte påstå att jag är snål, däremot är jag ekonomiskt sinnad. Därför beställde jag två portioner med fyra lökringar. Och jag säjer som Emil i Lönneberga: ”På så vis tjänte jag fyre kroner.”

(Enkel matematik.)

Jag fick min lilla påse efter ett par minuter, svängde runt knuten, stannade på parkeringen, tog upp den första påsen ur påsen, öppnade och njöt. Sen tog jag upp den ena servetten, torkade fingrarna och mustaschen. Sen stoppade jag ner handen i påsen för att ta upp den andra påsen. Det enda jag fiskade upp var ytterligare en servett och kvittot på köpet, … men den andra påsen med resterande lökringar kände jag inte i påsen. Jag stirrade ner i påsen men såg inte röken av några rö… öh… lökringar. Nu blev jag riktigt skrajsen och trodde att jag var så gammal och glömsk att jag hade glömt att jag hade ätit upp dom. Men när jag bara hittade en tom lökringspåse förstod jag att det var tjejen i drive-in-luckan som missat att skicka med den andra lökringspåsen. Det hör nog inte till vanligheten att kunderna är så snå… eh… ekonomiskt sinnade att dom köper två fyrpacks lökringspåsar för trettio kronor istället för en åttapack för trettiofyra kronor.

Eftersom jag var i närheten var det inga problem att skutta in till kassan med tompåsar kvitton och servetter för att bevisa att jag blivit ”blåst på konfekten”.

Det var inget problem att få rätt, när jag hade lämnat drive-innen upptäckte hon att hon missat at skicka med den ena påsen. Hon ursäktade sej och frågade om jag ville ha en glass som tack för besväret?

Jag blev så paff att jag inte kom mej för med att tacka ja till detta schangtila erbjudande.

Jag fick min påse, satte mej i bilen för att avnjuta läckerheterna. Döm om min förvåning när jag upptäckte att det var fem lökringar i påsen. Förmodligen lite bonus.

På så vis tjänte jag ytterligare tre kroner å suttifem öre!!!

                 Det brukar ju alltid vara så att ju mer man köper ju billigare styckpris är det, men inte i det här fallet. Så ett litet tips till allmänheten: KOLLA PRISET NOGA!!!

 

                 Apropå det här med mörkerkörning och belysning:

Det har länge varit så att halvljuset och bakljuset tänds så fort man vrider på tändningsnyckeln. På nyare bilar är det numera tillåtet och kutym att köra utan belysning bak. På nya bilar är det så att bakljuset inte tänds förrän man tänder halvljuset manuellt. Det innebär att många glömmer att tända bakljuset och åker mörklagda där bak så länge dom inte behöver sätta på helljuset. Jag har sett många exempel på detta när jag pendlat mellan Sparbanksbörsen i Fjugesta och hemmet i Karlskoga.

Visserligen ska vi spara på elen i dessa dyrtider men i mina ögon är det en jävla dålig bestämmelse!!!

                 ÄR DET BARA JAG, ELLER…??!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar