lördag 6 april 2013

BILTANKAR





BILTANKAR.

Ja nu tror du säkert att gubben har fått vårkänslor och går i bilbytartankar.
Närå, jag har en bra bil, Toyota Verso med några år på nacken, som uppfyller mina behov som transportmedel. Bekväm komfort med lite höjd på säten så att en ”gubbe” med begynnande stelhet i ben och höfter lätt tar sej i och ur. Dessutom är den rymlig med gott om plats för bagage och hundar. Kort och gott en flexibel bil som jag/vi trivs med.
Dom enda biltankar jag har haft är att det då och då är dags att tanka. Jag kör inte så överdrivet mycket så det är inget som svider i ”svinlädert”. När jag tankar brukar jag fylla ända upp i skvalpröret, lika bra när man ändå håller på.

För tre veckor sedan besökte jag bilprovningen för den ständigt återkommande besiktningen. Onödigt, tänkte jag som de flesta med mej. Jag vill väl inte påstå att jag är snål, snarare ekonomiskt sinnad vill jag kalla det. Flera hundra bara för att köra rakt igenom. Helt bortkastat på min ära.
När bilen var upphissad vinkade besiktningsmannen till mej och sa:
- Bilen läcker bensin, det är alldeles sjöblött på kåporna som skyddar underredet.
- Nu skämtar du!
- Nä, kolla här så får du se.
Och mycket riktigt så var det riktigt blött och det luktade soppa.
Eftersom kåporna satt i vägen gick det inte att se varifrån det läckte men han tröstade mej med att det kunde vara så banalt som en bensinledning.
Efter den sedvanliga rundturen kring byggnaden kom han in och berättade att allt var perfekt utom bensinläckaget.
- Du har en månad på dej att åtgärda felet, välkommen åter.
En månad, tänkte jag, inte fanken åker jag runt så länge med hål i tanken och slösar bort dyra droppar.


Jag ställde kosan… ja Toyotan då, om det nu ska vara så noga, raka vägen till ”min” serviceverkstad, A & S Bilservice i Karlskoga. På två röda minuter stod bilen upphissad på liften och det konstaterades att det var en läcka på själva tanken.
- Jamen det är väl lätt fixat med Silvertape, skojade jag, för det som inte går att laga med Silvertape ÄR trasigt.
- Just det, det här går inte att fixa med Silvertape så det ÄR trasigt.
- Å det är inte tänkbart att svetsa igen hålet, skämtade jag, men jag visste redan vad svaret skulle bli…
- Man svetsar inte en tank som har varit full med bensin!!!
-Skoja bara!
- Så det är bara att ta hem en ny tank, svarade ”Hasse”!
Lätt som en plätt tänkte jag och lämnade kvar bilen. Ett par dar till fots eller cykel är bara nyttigt. Jag tog mej till gubbträffen vi har en gång i veckan. Vi är ett halvdussin äldre gentlemän som löser världens alla problem.
Jag hade just berättat om mina bilbekymmer när Hasse ringde och berättade att det inte fanns någon ny tank i Sverige och att den måste beställas från Japan.
- Det är lugnt, SHOOT MAN,SHOOT. Då är det klart i övermorgon.
- Ja eh, jag kollar och hör av mej.

Efter knappt en timme ringde Hasse åter och berättade att det inte finns en sån tank i hela Japan, det är ingen lagervara. Det tar tre veckor att få en ny tank tillverkad och levererad till Sverige.
En ny tank kostar ungefär femtusen. Men jag kan glädja dej med att Toyota står för kostnaden.
- Det var schangtilt! svarade jag.
- Å som grädde på moset kan jag berätta att Toyota även står för arbetskostnaden som hamnar på så där fyratusen.

Det är ju så att biltillverkarna nuförtiden gör modellbyten stup i kvarten. Jag har förståelse för att man inte kan ha alla designdelar i lager.
Det är ju inte som på sextitalet då en bilmodell höll sej i tio år och att man på sin höjd ändrade lite på en kromlist.
- Jaja, det är lugnt. Då får jag väl en lånebil under tiden?
- DET går aldrig Toyota med på! Men kolla med ditt försäkringsbolag.

Jag ringde försäkringsbolaget. Jag fick lyssna till en tröttsam melodislinga. Efter sedvanlig väntan kom jag fram till en käck ung kvinna som meddelade att om det hade varit en vagnskada hade jag rätt till ersättningsbil men inte vid rostskada.
- Jamen det är ju en skada på min ”vagn”, alltså är det en vagnskada, å då har jag rätt till en lånebil, försökte jag.
Jag hörde en djup suck och sen fortsatte hon:
- En rostskada på en bil är ingen vagnskada utan en rostskadad bil.
Jaja, hon har ju sina regler att följa men har man en rostskyddsgaranti borde det finnas back up när man är på verkstan. Men en garanti är ingen försäkring och en försäkring är ingen garanti för att få hjälp.

När vi hankat oss fram i två veckor ringde det och jag såg på displayen att det var Hasse på Toyota.
- Nu ska du se, sa jag glatt till hustrun, nu är tanken på plats.
- Tjenare, det är Hasse, du det har kört ihop sej, det kommer ingen tank förrän i maj.
- ????????? i MAJ???
- Det är strul i Japan. Toyota har väldigt höga krav på sina underleverantörer och den tillverkare som dom hittills haft är dom inte nöjda med. Dom håller på att skriva kontrakt med en ny tillverkare så tyvärr...
MEN VA I FAN! Hann jag tänka när Hasse fortsatte:
… men du får låna en bil under tiden.
GUDARS SKYMNING, som morsan brukade säja när hon drog ner rullgardin…
…vad glad jag blev.

Att dom inte var nöjda kan jag förstå, det blev ju hål i MIN tank.

STORT TACK HASSE och GRABBARNA på A&S BILSERVICE TOYOTA i Karlskoga för ert engagemang.
Mojje.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar