BILTANKAR.
Ja
nu tror du säkert att gubben har fått vårkänslor och går i bilbytartankar.
Närå,
jag har en bra bil, Toyota Verso med några år på nacken, som uppfyller mina
behov som transportmedel. Bekväm komfort med lite höjd på säten så att en ”gubbe”
med begynnande stelhet i ben och höfter lätt tar sej i och ur. Dessutom är den
rymlig med gott om plats för bagage och hundar. Kort och gott en flexibel bil
som jag/vi trivs med.
Dom
enda biltankar jag har haft är att det då och då är dags att tanka. Jag kör
inte så överdrivet mycket så det är inget som svider i ”svinlädert”. När jag
tankar brukar jag fylla ända upp i skvalpröret, lika bra när man ändå håller
på.
För
tre veckor sedan besökte jag bilprovningen för den ständigt återkommande
besiktningen. Onödigt, tänkte jag som de flesta med mej. Jag vill väl inte
påstå att jag är snål, snarare ekonomiskt sinnad vill jag kalla det. Flera
hundra bara för att köra rakt igenom. Helt bortkastat på min ära.
När
bilen var upphissad vinkade besiktningsmannen till mej och sa:
-
Bilen läcker bensin, det är alldeles sjöblött på kåporna som skyddar
underredet.
-
Nu skämtar du!
-
Nä, kolla här så får du se.
Och
mycket riktigt så var det riktigt blött och det luktade soppa.
Eftersom
kåporna satt i vägen gick det inte att se varifrån det läckte men han tröstade
mej med att det kunde vara så banalt som en bensinledning.
Efter
den sedvanliga rundturen kring byggnaden kom han in och berättade att allt var
perfekt utom bensinläckaget.
-
Du har en månad på dej att åtgärda felet, välkommen åter.
En
månad, tänkte jag, inte fanken åker jag runt så länge med hål i tanken och
slösar bort dyra droppar.
Jag
ställde kosan… ja Toyotan då, om det nu ska vara så noga, raka vägen till ”min”
serviceverkstad, A & S Bilservice i Karlskoga. På två röda minuter stod
bilen upphissad på liften och det konstaterades att det var en läcka på själva
tanken.
-
Jamen det är väl lätt fixat med Silvertape, skojade jag, för det som inte går
att laga med Silvertape ÄR trasigt.
-
Just det, det här går inte att fixa med Silvertape så det ÄR trasigt.
-
Å det är inte tänkbart att svetsa igen hålet, skämtade jag, men jag visste
redan vad svaret skulle bli…
-
Man svetsar inte en tank som har varit full med bensin!!!
-Skoja
bara!
-
Så det är bara att ta hem en ny tank, svarade ”Hasse”!
Lätt
som en plätt tänkte jag och lämnade kvar bilen. Ett par dar till fots eller
cykel är bara nyttigt. Jag tog mej till gubbträffen vi har en gång i veckan. Vi
är ett halvdussin äldre gentlemän som löser världens alla problem.
Jag
hade just berättat om mina bilbekymmer när Hasse ringde och berättade att det
inte fanns någon ny tank i Sverige och att den måste beställas från Japan.
-
Det är lugnt, SHOOT MAN,SHOOT. Då är det klart i övermorgon.
-
Ja eh, jag kollar och hör av mej.
Efter
knappt en timme ringde Hasse åter och berättade att det inte finns en sån tank
i hela Japan, det är ingen lagervara. Det tar tre veckor att få en ny tank tillverkad
och levererad till Sverige.
En
ny tank kostar ungefär femtusen. Men jag kan glädja dej med att Toyota står för
kostnaden.
-
Det var schangtilt! svarade jag.
-
Å som grädde på moset kan jag berätta att Toyota även står för arbetskostnaden
som hamnar på så där fyratusen.
Det
är ju så att biltillverkarna nuförtiden gör modellbyten stup i kvarten. Jag har
förståelse för att man inte kan ha alla designdelar i lager.
Det
är ju inte som på sextitalet då en bilmodell höll sej i tio år och att man på
sin höjd ändrade lite på en kromlist.
-
Jaja, det är lugnt. Då får jag väl en lånebil under tiden?
-
DET går aldrig Toyota med på! Men kolla med ditt försäkringsbolag.
Jag
ringde försäkringsbolaget. Jag fick lyssna till en tröttsam melodislinga. Efter
sedvanlig väntan kom jag fram till en käck ung kvinna som meddelade att om det
hade varit en vagnskada hade jag rätt till ersättningsbil men inte vid
rostskada.
-
Jamen det är ju en skada på min ”vagn”, alltså är det en vagnskada, å då har
jag rätt till en lånebil, försökte jag.
Jag
hörde en djup suck och sen fortsatte hon:
-
En rostskada på en bil är ingen vagnskada utan en rostskadad bil.
Jaja,
hon har ju sina regler att följa men har man en rostskyddsgaranti borde det
finnas back up när man är på verkstan. Men en garanti är ingen försäkring och
en försäkring är ingen garanti för att få hjälp.
När
vi hankat oss fram i två veckor ringde det och jag såg på displayen att det var
Hasse på Toyota.
-
Nu ska du se, sa jag glatt till hustrun, nu är tanken på plats.
-
Tjenare, det är Hasse, du det har kört ihop sej, det kommer ingen tank förrän i
maj.
-
????????? i MAJ???
-
Det är strul i Japan. Toyota har väldigt höga krav på sina underleverantörer
och den tillverkare som dom hittills haft är dom inte nöjda med. Dom håller på
att skriva kontrakt med en ny tillverkare så tyvärr...
MEN
VA I FAN! Hann jag tänka när Hasse fortsatte:
…
men du får låna en bil under tiden.
GUDARS
SKYMNING, som morsan brukade säja när hon drog ner rullgardin…
…vad
glad jag blev.
Att
dom inte var nöjda kan jag förstå, det blev ju hål i MIN tank.
STORT TACK HASSE och GRABBARNA på A&S BILSERVICE TOYOTA i Karlskoga för ert engagemang.
Mojje.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar