![]() |
Utställning i Karlskogas konsthall. Att tävla i motorsport är en konst! |
MOTORSPORT EN KONSTART.
Karlskoga är ju vida känt som Sveriges motorstad nr:1, Det var på Gelleråsen som både Velodromloppet men framförallt Kanonloppet kördes. Där har världseliten med bl.a. Joakim Bonnier och Ronnie Peterson tävlat.
Med anledning av detta reportage om motorstaden i Karlskoga
Tidning och bilden på Ronnie Petersons första gokart drar jag mej till minnes
denna lilla episod ur mitt liv.
ATT BYGGA OCH KÖRA GOKART.
Min kompis ”Leffes” farsa hade en smidesverkstad i Sörby i Örebro.
Leffe hade alla möjligheter att bygga en gokart av skrot från smedjan.
Styrningen tog han från en skrotad flakmoppe. Motorn var från en Husqvarna
Silverpil. Han byggde den på vintern men kunde inte vänta med provturen tills
det blev barmark.
Vi drog ut skapelsen till gamla travbanan bredvid flygfältet och kickade igång.
Det var bara att konstatera att det var alldeles för halkigt, det bara spann. Trots
att jag satte mej på huk på bakaxeln och höll mej i sitsen för att tynga ner
gokarten, så att den skulle få fäste, slirade det bara i snömoset. Tysta och besvikna drog vi den
tillbaka mot smedjan. Leffe såg moloken ut men jag såg samtidigt att han funderade på nånting.
- Jag tror att jag har kommit på nåt, sa han med en finurlig min.
Leffe krängde av bakdäcken och drog skruvar genom
däcken. Dom förankrade han med en stor bricka på var sida om gummit och en
mutter längst ut. Glada i hågen var vi snart på banan igen. Sedan körde han så is och snö sprutade. Himla tur att det
funkade, det hade nog inte varit så lyckat att sitta på huk mellan de snurrande ”spikmattorna”.
Detta var en ide som han fick långt innan det fanns dubbdäck. Kom inte sen och
säg att ungar kan vara uppfinningsrika.
![]() |
En gång blöjknutte, alltid blöjknutte. |
Att tävla med gokart var inte så vanligt på den tiden, men i
Laxå var dom med från starten. Leffe skulle tävla där, och fick hjälp att
frakta dit sitt fartvidunder.
Jag åkte efter på min ”skitraka” (Silverpilen) för att titta
på tävlingen. Men strax innan starten fick Leffe inte igång underverket. Det var
något fel på förgasaren. Några reservdelar hade han inte med sig.
– Jaha, det var det. Bara att packa ihop och åka hem igen,
utan reservdelar kommer jag ingenstans! sa Leffe.
Skulle han vara tvungen att ställa in för en sån bagatell.
– Det ordnar sig, vi har massor med reservdelar! sa jag.
– Driv inte med mig, jag behöver inte höra på några
lustigheter från dig.
– Vi har ju min hoj, den är ju full med reservdelar.
Leffe sken upp. Vi skruvade bort min fallförgasare med
ställbart munstycke och satte den på gokarten. Det var den tidens
direktinsprutning. Vi hann inte finjustera förgasaren, men annars blev allt
klart för start. Leffe vann inte, han var inte ens bland dom främsta. För att
vara första gången gick det riktigt bra. Och tack vare mig behövde han i alla
fall inte bryta loppet.
![]() |
Ronnies första gokart. Leffes gokart var väldigt lik Ronnies. Undrar vem som snott idén från vem? Dom var ju trots allt nästan grannar. |
Det var
på gokartbanan i Laxå som Ronnie Peterson körde sina allra första tävlingar.
Han kanske rent av var en av Leffes konkurrenter. Att bli slagen av en blivande
världskändis är ingen skam.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar