tisdag 9 augusti 2016

OMBYTTA ROLLER.


OMBYTTA ROLLER.



Ner kommer man alltid.
Häromdan fällde jag en lönn för att ge plats åt ett växthus.
Det är nämligen så att efter det att hustrun nyligen gått i pension har hon fått ett nyvaknat intresse av att smidigt odla blommor och grönsaker. 

Perfekt miniväxthus.
Hon har tidigare sått blomfrön i såna där plastlådor med lock som vindruvor brukar ligga i. Perfekt som små miniväxthus.
Dessa har hon klämt in mellan blomkrukorna både här och där i de flesta fönster både nere och på övervåningen. Ganska jobbigt att gå runt och vattna.
Nu vill hon centralisera och även utöka odlandet, så att vi blir självförsörjande på både sommarblommor och grönsaker. Nåt ska man ju pyssla med så man får dagarna att gå som pensionär.

Nåväl… lönnen måste ju tas omhand, först sågade jag av alla grenar och la i en hög, sen kapade jag stammen och grävde upp stubben. Min tanke var att hyra en kärra och köra allt till tippen.

Nu koncentrerar jag mej.
Ekonomiskt sinnad som jag är kollade jag runt hos olika uthyrare vad det skulle kosta. 

Billigaste priset var nittionio spänn för en timme.
Theo & husse.
Hmm tänkte jag… på en timme skulle jag knappast hinna hämta kärran, köra hem, lasta, köra till tippen, lasta av och återställa kärran till uthyraren. Nästa nivå var etthundrafemtio för tre timmar.
Nu tog snål… eh… ekonomen inom mej överhand.
Jag hyr nämligen en sån där tunna för trädgårdsavfall som blir tömd var fjortonde dag. Anledningen är att jag har en uppsamlare på gräsklipparen och tömmer klippet i tunnan. Vi har nämligen en liten hund som springer ut och in hela tiden. Om jag låter klippet ligga kvar som näring åt gräsmattan skulle han dra in det mesta av gräsklippet i huset.


Var sak har sin plats.
Eftersom det har varit ganska varmt och torrt dom senaste veckorna har jag inte klippt gräset sedan senaste tömningen, så jag kom på att det vore dumt att hyra en kärra och låta tunnan stå över en period. Har man resurser ska dom utnyttjas. Därför kvistade jag av grenarna och lade kvistarna tillsammans med löven i tunnan. Tack vare att jag var uppe och hoppade i den fick jag rum med hela lönnen, förutom stammen och grenarna. Dessa tänker jag lasta i skuffen på bilen och köra till tippen.
Å jag säjer som Emil i Lönneberga: ”På så vis sparde jag tjugofem öre”.



Nu åter till det där med ”Ombytta roller”.
När jag som bäst, i mitt anletes fotsvett, endast iklädd shorts och T-skirt, höll på med att sortera grenar, kvistar och löv passerade en mörkhyad man på gång och cykelbanan utanför tomten.
”Säkert en sån där turist som förirrat sig bort från stadens nöjesstråk”, tänkte jag i mitt stilla sinn.
Han var iklädd långbyxor, en kraftig jacka och mössa. Dragkedjan på jackan var maximalt uppdragen. Visserligen var det mulet och det blåste rätt kraftigt denna dag. Men jag tyckte att det var ganska skönt.
När han passerade tittade han lite medlidsamt på mej och mitt slit. Och jag kunde nästan läsa hans tankar:
”Typiskt… där är ytterligare en sån där inföding, å nästan naken är han. Han kunde väl åtminstone skyla sej så man sluppe se så mycket naken hud. Å va blek han är, det är väl för att det är så kallt och dåligt med sol i detta gudsförgätna land. Och dessutom är det ju så nära till Nordpolen.
Jaha, nu samlar han ved för att kunna göra upp en eld för att värma sej. Å dom där bladen och rötterna ska han väl koka nån soppa på för att få lite mat i magen. Å dom där grenarna ska han säkert bygga en hydda av för att få lite skydd för väder och vind.
Ujjejujjejujj, hur kan dom stå ut dom där infödingarna??!”
Sen skakade han på huvudet, försökte dra upp dragkedjan ytterligare en bit och vandrade vidare på sin upptäcktsfärd i detta främmande land.

Som sagt som var: ”OMBYTTA ROLLER.”

Mojje.


Så här är det tänkt att växthuset ska se ut när det kommer ur förpackningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar