EN TUR
MED TUR I OTUREN.
Visst har vi haft en härlig sommar. Den började
med att min kära hustru är nybliven pensionär. Nu skulle vi verkligen göra
massor av saker tillsammans, sånt som man inte hinner med på ”bara” fyra
veckors semesterledighet.
Hälsa på släkt och goda vänner, göra shopping och
teaterresor, göra cykelturer, äta och fika på trevliga ställen, pöta i
trädgår’n, eller bara sitta och gunga i hammocken och njuta av ledigheten. Åsso
får man ju inte förglömma alla härliga grillkvällar.
Hustrun har dessutom fått ett nyvaknat intresse
för odling, från frö till blomma. Hon ville helt enkelt ha ett växthus. Å jag
som tycker om att använda hammare och spik skulle naturligtvis bygga ett sånt.
Ja ja ja… jag vet… hammare och spik är inte det
optimala när man ska sätta ihop ett glashus. Därför beställde jag en byggsats i
aluminium från ett byggvaruhus.
Nu var det ju några veckors leveranstid. Perfekt,
då kunde vi inleda vår redan inplanerade rundtur i Svea Rike.
Vi inledde med en norrlandsresa till min nygifta
74-åriga brorsa i Åskiljeby som ligger mellan Lycksele och Storuman.
Nygift vid 74… den gubben har tydligen krut i
kardan.
Ja det står faktiskt kardan och inte kardan, det
är en jäkla skillnad. Dessutom är det en betoningsfråga.
Nåväl… nu till det här med tur i oturen på
norrlandsturen och min brist på krut i kardan.
Sist vi besökte brorsan var för två år sedan och
då åkte vi Inlandsvägen, en nätt tur på drygt 90 mil. Med några bensträckare
och lite mat och fika samt en kortare slummer körde jag hela sträckan på en och
samma dag. Jag är inte den som blir trött bakom ratten.
Vid ett spontant loppisstopp träffade vi förresten
på ”tvillingbrorsan” till vår bil, född bara minuten efter våran.
För att få lite omväxling körde vi denna gång
kustvägen. Ungefär samma antal mil. Mat, fika och en slummer samt ett spontant
loppisbesök ingick naturligtvis även i denna resa. Det loppiset låg vid Välsta,
en mil norr om det ”Glada Hudik”.
När jag styrde ut på E4:an igen efter
loppisbesöket small det till under bilen och motorn rusade samtidigt som bilen
tappade allt krut i kardan.
Vi blev stående mitt emellan körfälten på den hårt
trafikerade E4:an. Men med tur i oturen var det två svängfiler, så i princip
var det fyrfiligt just där. Så vi var ju inte nåt direkt trafikhinder.
Varningsblink på och på med reflexvästen.
Innan jag hann ställa ut varningstriangeln hade vi
ytterligare lite tur i oturen. För det kom ett gult arbetsfordon med en hyvens kille
i. Han stannade till, satte igång saftblandaren på taket och kollade om han
kunde vara behjälplig. När han förstod att jag inte kunde komma ur fläcken
ringde han en polare som hade en bildemontering och en bärgningsbil.
Med ännu mera tur i oturen var att Välsta
Bildemontering bara låg tvåhundra meter från haveriplatsen. Så på fem röda var
vår bil bärgad till bilskroten.
Visserligen går bilen på sitt nionde levnadsår men
har varit en kär gammal vän som förtjänar att leva vidare.
Med risk för att bli tjatig så hade vi turen att
han även hade bilverkstad. Han erbjöd sej att kolla vad det var för trasigt fel
som var sönder.
Bilen hissades upp och det konstaterades att det
var vänster drivaxel som pajjat.
Eftersom bilen är framhjulsdriven så är den ju
inte utrustad med kardanaxel.
Det där med krut i kardan är bara ett uttryck som
jag slänger mej med då och då och det har sin egen historia, å den kommer här…
… Det var en kille som råkat göra en jänta
med barn och då kommenterade kompisen:
—
Ja det är ju inte lätt att bromsa när man har
krut i kardan!
Då svarade killen:
—
Å det är heller inte lätt att backa när
garaget följer med!
Skönt tänkte jag, då var det alltså bilen och inte
jag som tappat krutet i kardan.
När han kollade runt i lagret av bildelar hittade
han en begagnad drivaxel som han trodde skulle passa.
Nu gjorde jag ett ekonomiskt överslag. För att slippa
väntetid på en ny drivaxel, plus hotellkostnader och ev. kostnad för en hyrbil,
accepterade jag den begagnade drivaxeln.
Nu är det ju så att det ska ju jäklas lite också
när man ändå har tur i oturen. Det visade sej att den drivaxeln inte hade det
exakta måttet, det fattades tydligen nån millimeter nånstans.
Jaha, tänkte jag. Det var alltså nu min tur i oturen
tog slut.
Men i samma sekund sa han att han hade en kompis
en bit bort som också hade en bilskrot. Jag kan kolla med honom om du vill?
JA TACK GÖR DET, svarade jag.
Efter ett kort telefonsamtal bekräftade han att
polar’n hade en drivaxel med rätta måtten.
Gå in i vårt lunchrum och ta en fika medan jag
åker och hämtar den.
Det hade börjat duggregna så det var gôtt att få
komma in i värmen och få en kopp kaffe och sju sorters Ballerinakex.
Efter fikat tog jag en tupplur i framåtstupa
sidoläge över bordet, medan frugan tog en liten hönslur.
Drivaxeln passade och bilen provkördes utan
anmärkning.
3.915 kronor kostade hela kalaset inkl. glass,
kaffe och kakor. Dessutom lämnade jag en rejäl pappersslant i dricks som tack
för vänligt bemötande och jättebra service. Glada och nöjda hoppade vi in i
bilen för vidare färd norrut mot midnattssolens rike. För visst blir man glad i
Hudik.
Hela proceduren från haveriet tills vi var på rull
igen tog lite drygt tre timmar.
Ganska exakt 03:00 landade vi hos brorsan och hans
fruga I Åskiljeby. Dom hade slumrat till och från framför Tv:n i väntan på oss.
Men nu var dom vakna och tog emot oss med en sen kvällsfika, eller om det var
en tidig frukost? Shit happens, gôtt var det och några trevliga dagar hade vi tillsammans
i Norrland med midnattssol och vackert väder.
Vi hann även med en liten knaber i brorsans jordkällare som han
gjort om till vin och spritkällare och en liten fin och intim bar i mystisk
miljö.
”By the way”, som norskan sa när han passerade Tyskland.
Jag har fått en faktura från Transportstyrelsen på nio spänn eftersom vi passerade Sundsvallsbron. Men va fan… nio spänn?
Nu tror du nog att snålen gråter blod för dessa kronor?! Nädu, snål
är jag inte, däremot ekonomiskt sinnad och det är en jädra skillnad. Den summan
är som en piss i Atlanten!!!
Men så tänkte jag i mitt stilla sinn… Vad kostar administrationen
för att få in några futtiga spänn? Först all utrustning som registrerar
passagen, sen avlöning till de som sitter och granskar bilderna och kollar upp
vem som äger fordonet, dessutom kuvert, papper och bläck, sen ska ju posten ha
en slantöring i porto för att transportera och dela ut brevet. ”ÄR DET BARA
JAG”… som Ulf Brunnberg brukar säja.
Visserligen håller systemet många människor i arbete, men kan det
betala sej???
Tillägas bör att hemresan gick bra utan några
ofrivilliga stopp.
Har man tur på turen så har man.
Stort TACK till dej som stannade och såg till
att vi så snabbt kom av den hårt trafikerade E4:an! Tyvärr så glömde jag fråga
vad du heter. Men de trevliga hjälpsamma grabbarna på Välsta Bildemontering
framförde säkert mitt och hustruns varma tack till dej
MOJJE.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar