måndag 24 februari 2020


VÄGEN TILL HIMMELRIKET.


DEILES 1968.


I 40 år mellan 1960 – 2000 var jag Morgan, även kallad ”Korv-Mojje”, korvgubbe på DEILES i Örebro. Jag är fortfarande starkt knuten till mitt gamla yrke på flera sätt. Bland annat så står jag ofta i baren hos Lekebergsrevyn i Fjugesta och serverar korv när jag inte står på scenen och tokar mig. Dessutom är jag ofta ute hos olika föreningar, klubbar och boenden och roar och berättar om mitt liv som korvgubbe och om mina möten med olika, mer eller mindre kända kunder och även kungligheter.













Nåväl, detta var en liten bakgrund som ger en förklaring till följande.

För några dagar sedan var jag ute på en liten rundtur med familjen nordöst om Örebro. Precis innan vi körde in i Fellingsbro fick jag syn på nåt som fick mej att titta både en och två och tre gånger. Det var en vägskylt som visade vägen till rena himmelriket. KORVRIKE 1 stod det med stora bokstäver på skylten. Jag styrde in till kanten, stannade och gick ur. Tårögd av lycka gick jag fram till skylten, tog fram mobilen för att föreviga denna hänvisningsskylt vid porten till himmelriket. Jag fick inte riktigt fokus genom glädjetårarna så jag tog upp näsduken och torkade ögonen och snöt näsan. När jag åter kikade i displayen trodde jag inte mina ögon. Då såg jag vad det verkligen stod på skylten.
Kan det vara så att alla åren i ångan från korvgrytan och stekoset från grillen som gett mej en liiiten hjärnskada som gjorde att jag såg det jag ville se?
Men bilden fastnade i alla fall i kameran så som jag såg den. Å tur var det, annars hade du kanske inte trott på min historia?!



Jan Scherman håller på att skriva en bok som heter: KORVRESAN GENOM SVERIGE. Den handlar om korvkiosker, korvfabriker och allt om korv från norr till söder. Boken kommer snart ut på marknaden.
Janne och hans fru besökte mej i somras. Vi satt i trädgården i solskenet, tog en fika och snackade korv. Janne berättade om sin kommande bok och tog en del bilder på mej. Jag berättade om mitt korvgubbeliv och han spelade in samtalet, så även en del av min story kommer med i boken. Jag ser verkligen fram mot att få läsa den.

Å du Janne, du får gärna använda bilden KORVRIKE i din bok.


Apropå böcker, jag har själv skrivit boken:
FÖRSTA MOSBOKEN. En korvgubbes bekännelser.
Jag tryckte 3.600 ex. och gav ut den på eget förlag. Alla böcker är slutsålda men kan lånas på biblioteken. Den kan också finnas på vissa loppisar för en billig penning.




Jag kan även rekommendera dej att knappa in på www.lekebergsrevyn.se
Där kan du se flera hundra filmklipp och även hela föreställningar ur vår produktion.


Ha ett gott liv och ät mera korv, för du…
KORVEN HAR FÖTT UPP FLER ÄN DEN HAR SLAGIT IHJÄL!
BLI GÄRNA GAMMAL MEN ALDRIG VUXEN!!!
//Korv-Mojje.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar