fredag 9 februari 2018

DET OKÄNDA vs det VÄLKÄNDA.

DET OKÄNDA i Bollmora vs det VÄLKÄNDA DEILES i Örebro.


En familj i Stockholmsförorten Bollmora som upplever att dom har besök av vålnader har kontaktat TV-programmet DET OKÄNDA som kommer dit med kamerateamet och ett medium. I programmet beskrivs Bollmora som socialt undermåligt, där arbetslösheten var stor på 60-talet och alkoholkonsumtionen hög.


Bildresultat för spöken i huset

Jag själv tittar inte på programmet eftersom jag är skeptisk till ”spökerier”, men om det är någon eller något som kan övertyga mej om motsatsen så OK.

En bekanting hörde av sej och berättade att min korvmojj nr 2 som jag hade mellan åren 1966 – 1984 fanns med på en bild i programmet. Jag blev nyfiken och letade på Play-TV och kollade. Å tammesjutton, där fanns en tjusig kvällsbild på en av Örebros populäraste korvmojjar med i beskrivningen av ett Bollmora i förfall på 60-talet.

Att placera DEILES i den miljön är närmast en skymf mot mej, en seriös korvgubbe som var aktiv i 40 år i Örebro och som alltid velat kundens bästa. Å inte fanken har dom frågat mej om lov heller. Men det var väl så att programledningen ville visa upp en bild från 60-talet. Så då fick dom söka sej ända till Örebrotrakten. Snyggare korvmojj än min finns nog inte att uppbringa i hela Sverige.
(Inte fanken skryter väl jag?!)


Kiosk nr 2


Jag filmade av TV-rutan med mobilen för att dokumentera det hela. Jag har klippt ner inslaget till några minuter, bara för att få med det väsentligaste. Och 2 minuter och 55 sekunder in klippet ser man plötsligt en bild från 1968 på DEILES KORVBAR i Örebro som om den skulle ligga i Bollmora.
Vem ska man tro på tro på tro på...?!
Men att få vara en värdig representant för 60-talet är väl inte fy skam!







Under 40 år, 1960 – 2000, var jag korvgubbe men kallas än idag för ”Korv-Mojje”. En stolt korvgubbe som är världsberömd på hela Närkeslätten.



Kiosk nr 1 

Mumsfillibabba



Specialbrickan



"Kiosk" nr 3

Korv-Mojje



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar